söndag 17 juli 2011

Knäppa Knapphål

Idag övar jag på att sy knapphål. Alltså, snygga knapphål. Precis långa. Precis korta. Precis breda. Precis raka. Precis lika långt från kanten. Precis.. Och nu tror jag att jag har kommit på ett sätt som passar mig.


Metod: Linjalpressarfoten. Vanlig tråd. Trail and Error (typ 5 knapphål) tills rätt längd hittades för just denna knappen.
Svårighet: Att sy rakt och att inte sy ihop hålet men samtidigt inte göra det för brett.

Reflektion 111118: Linjalpressarfoten är inte en linjalpressarfot utan en knapphålspressarfot - se där ja!

2 kommentarer:

  1. Uff, tråkigt och klurigt. Jag har en pressarfot för knapphål, men tycker ändå det är svårt att börja helt rätt...

    SvaraRadera
  2. Jag blir alltid så nervös när jag ska göra sådanadära saker. Kan ju verkligen förstöra hela klänningen. Nästan som att grädda bullar.. man har kämpat i någon timme med degen sedan hänger allt på några få minuter i ugnen!

    SvaraRadera