torsdag 22 september 2011

Första byxorna

Då har jag äntligen tagit mig tid att sy de "första" byxorna. Jag har sytt byxor förrut, tre stycken mjuka byxor, men aldrig byxor i stumt matrial och med besparing. Tänkte eftersom det är första gången så kan jag ju lika väl köra på och göra ett par vändsydda byxor helt enligt denna jättebraiga instruktionen hos Älsklingsfrö!

Byxa med besparing. Vändsydda. Skoj.

Mönster: Omarbetat Ottobre 3/11 stl 104 (med för stor, eller liten?, sömsmån eftersom de blev lite för stora 104:or)
Tyg: Vet inte men köpte det blå tyget för 10:-/m. En rosa babyflanell som innertyg eftersom yttertyget är så fruktansvärt tunnt (sommartyg). Resår i midjan och i benslut.
Svårighet: Hitta en mönsterstorlek som passar, nu när byxorna är färdiga inser jag att de är alderless för stora men hellre det än för små! Att få till benslutet, blev inte jättebra men tror inte stora diamanten kommer bry sig. Benslut och midjemudd sys på helt okontrollerat, kan bli hur som helst!

Reflektion 110928: Resåren i midjan är inte fastsydd i byxan vilket var ett nybörjar misstag.

1 kommentar:

  1. Åh! Ska bli roligt att se dem på. Och jag tänker likadant - hellre för stort än för smått. Väldigt fina ser de ut att vara hur som helst. Väldig imponernde med foder förresten.

    SvaraRadera